handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om Alginat, lera och gips.

Fille_P
2006-03-20, 18:14
Funderar på att gjuta av mig själv från mina händer upp till mina armbågar. Slutprodukten vill jag troligtvis ha i gips. Har funderat en del på hur jag skall göra och vilka material som är lämpliga. Som jag ser det är det största problemet att om jag gjuter hela den biten på en gång kan jag inte få ut mina händer ut forman utan att förstöra den.

Har funderat på alginat men är fortfarande lite osäker på hur et fungerar. Har läst att man efter gjutningen kan förstärka det med gipsbindor utanpå. Kan man gjuta i alginat, ta ut händerna och sen lägga på gips? hur funkar egentligen alginat, vad blir det för konsistens och noggranhet? Alternativ till alginat? tips/råd?

Har även funderat på att göra en mask. Ska använda lera. känns hållbarare med lera men kanske riskerar att bli för tungt istället. Hur gör man om man ska gjuta av ansiktet i övrigt? kleta in sig i vaselin på med alginat, sen gips och så, men hur gör man med andningshål, ögonbryn, ögonfransar och håret? Vill inte ha hela huvudet men ungefär så långt bak som framför öronen. läste något om att man skulle använda plastfole men funkar detta även med håret? tips/råd?

har läst att många använder sculpy,Super Sculpy. Hur funkar denna lera, går det att bränna i vanlig ugn? torkar den lätt och så vidare? alternativa leror? gärna tips på vart man kan köpa den på internet med.

kadafwer
2006-03-20, 22:16
jag har ett gäng polare som gjutet av sina huvuden för att göra latexmasker till lajv, kan tvinga dom göra en redovisning om hur man gör.

jag var på besök på valand för ett tag sedan då var de en tjej som gjutit av sitt huvud med hjölp av alginat, hin hade vaft sugrör i näsborrarna har jag för mig, sen skulle det väl vara att vränga av alginatet som fick en gummiliknande konsistens om jag fattade de hela rätt, har dock inte använt mig av det själv än.

Hannan
2006-03-21, 11:26
Hej.

Min kompis och jag gjorde avgjutningar av våra ansikten med alginat häromdan, och det var verkligen mycket krångligare än jag hade trott. Alginatet är ganska skört och spricker lätt om man inte lyckas fixa ett bra och tjockt lager. Gipsbindorna måste man nästan lägga på innan alginatet helt har stelnat, för det fastnade inte på alginatet annars.

Jag gjorde en handavgjutning för ett tag sen också, och det var lite smidigare, för då tryckte jag bara ner handen i en plastpåse som jag hade fyllt med alginatet och drog upp handen efter ett tag. Men jag har ingen aning om hur man ska lyckas gjuta ända upp till armbågen. Jag antar att man får göra på något annat sätt då, eftersom alginatet inte är så tåligt.

Super Sculpy är ungefär som cernitlera, fast lättare att forma, tror jag. Inte direkt billig heller.

Fille_P
2006-03-21, 11:39
Hanna, när du gjöt av handen, gjöt du då liksom över den tjockare delen med så du typ fick krångla ut den och lyckades med detta utan att alginatet tog skada

Hannan
2006-03-21, 12:32
Ja, jag gjöt till handleden. Alginatet sprack en del, men det var förmodligen för att alginatet jag hade då var tänkt till en bebishand, så det räckte ju inte till ett tjockt lager runt hela handen. Jag är dock ganska nöjd med resultatet, för man kan se varenda liten rynka från handen i gipsavgjutningen.

kadafwer
2006-03-21, 18:55
kan du visa en bild?

puttes
2006-11-30, 11:21
Hej...
Var kan man köpa alginat och hur mycket går det på??
Är också intresserad av HUR man görolika gjutformer i 2 delar,jag skall göra en gjutform till halsbandet som Jlo har i filmen the cell,Hjälp mig för jag vet inte riktigt hur jag skall göra..Slutprodukten skall vara i gjutplast från huggets färg

Tacksam för svar...

nadulnakim@telia.com

martin-etuna
2006-12-01, 00:06
Alginat kan du köpa på Panduro tror jag..de har haft vet jag. Annars har de något liknande som heter formgummi som nog också borde funka. Det bästa är dock att göra en solid gjutform, typ dem man hade när man var liten och gjöt tennsoldater. Såna formar får man nästan göra i en CAD-fräs..har du en bild eller nåt på det där halsbandet du ska gjuta? Jag kan fräsa ut en gjutform men det kostar kosing :-D *skratt

Björn
2006-12-01, 00:45
Ta en påse alginat och blanda ut det i en liten hink, typ sån lekhink, och sen trycker du ner handen.. håll kvar i 5 minuter, lirka ur, häll i gips i hålet.. och vips så har du en mer eller mindre sjukt bra kopia av din hand... tipset är att inte spreta med fingrarna...

ang resten av kroppen så tror jag det är bättre att man skiter i algenatet, då det är bäst för liknande saker där man kan sänka ner en kroppsdel. ska man tex gjuta en bröstkorg så vinner man inget på algenatet lixom, det är bättre a tt bara gipsa rakt på.. vi lekte mkt med det på konstfack förut, så jag har lite erfarenhet av att kladda med det :P

puttes
2006-12-01, 12:23
Nja jag vill nog inte ha en sådan form,jag tänkte mera om ni skulle kunna hjälpa mig med att förklara hur man gör en gjutform som skall vara i typ 2 delar(2 fram 2 bak) så samman lagt blir det 4 delar...
Hur gör jag för att lägga in en bild på föremålet som jag vill gjuta så att ni attar vad jag menar??

tror att bilderna kom med nu,annars så kan jag skicka bilderna till e.
Tacksam för hjälp...

sigmund
2006-12-06, 18:38
Hej! Satt precis och läste om just alginat och gipsbindor idag ; )

På sidan http://www.kinn.com/ finns det många bra tips på hur man går tillväga, samt priser på grejerna.

Det är bara att klicka på produkten du vill veta mer om, sen blädrar du ned på sida så finns en "steg för steg" knapp. Den finns dock inte alla produkter men på många.

Just om alginat och ansikts avgjutningar: http://www.kinn.com/es/product/KINNhowto.asp?productid=170761&xmid=13957