handdator

Visa fullständig version : Vilket virusprogram ÄR bäst?

Maz
2006-03-18, 01:36
Ok, läget ligger som så att jag funderar påp att byta virusprogram. Fråga mig inte varför, bara fått vibbar av att jag ska göra det :)

Kört Norton AntiVirus nu...å det e ju uppenbarligen sågat av de flesta utom de ritkiga recensenterna? Eller har jag fel?
VAD är det som e så hemskt med Norton? Tar det upp för mycket kraft, och är det den ENDA anledningen folk sågar det? Är det ett BRA program för övrigt då?

Om icke så är fallet, vad gäller? Vad ska jag satsa på?
Säkerligen e värld full av personliga åsikter, men jag vill höra från folket.

tack på förhand.
/M

k_E
2006-03-18, 02:24
Jag har knappt använt ett antivirusprogram och det har inte varit några problem alls. Så länge man har sunt förnuft och inte besöker en skumma porrsajter vill säga. :p

Men skulle jag använda ett så skulle jag valt Norton, eftersom det verkar vara det största och bästa.

monophonic
2006-03-18, 03:27
Norton är bra. Om du har betalt för det och har en dator som inte överbelastas av det så kör på det. Annars finns nod32 om du vill ha ett bra och smidigt program som inte tar upp så mycket minne.
Hur som helst, om du betalt för Norton så kör med det...

Hall
2006-03-18, 08:33
Det är nog svårt att kora någon vinnare av virusprogram. Personligen så tycker jag att Norton har blivit för stort och tungt. Sedan ett år tillbaka så kör jag uteslutande med AVG:s gratisversion som jag tycker fungerar helt ok.

AVG (http://free.grisoft.com/doc/1)

dokido
2006-03-18, 09:04
Mina erfarenhet är just som du säger, norton tar för mycket kraft och krånglar med vissa program, dock åtgärdas det emmelanåt, var flera år sen jag hade norton, annars är det väl ett av de bästa programmen. Jag kör också gratis avg men har man råd bör man ha ett betalprogram emedan jag märkt att betalversionen av avg hittat virus som inte friversionen hittat. Men virusskydd är ju inte tillräckligt, viktigt är trojanskydd och brandvägg. Har du inga problem med Norton tycker jag du ska fortsätta med det.

Snurre
2006-03-18, 09:33
Jag kör på en gammal version av F-secure som jag har moddat lite. Tar ingen kraft nästan, men är verkligen skit bra.

xrayed
2006-03-18, 10:07
norton är bäst på pc

Rochr
2006-03-18, 10:09
Köp Nod32!
Jag körde Norton ganska länge, innan jag fimpade det totalt. Det stoppade inte allt skit som kom, och den segade ner datorn varje gång den skulle göra något. Sedan var det tydligen säkerhetsluckor i deras produkter. (Ska tom finnas en bulletin om detta någonstans på deras hemsida)

Nod32 däremot, känner igen och stoppar även filer som liknar virus.
Man märker inte ens att den körs förrän det poppar upp en liten ruta som säger att den uppdaterats etc.
Medan Norton öppnar upp hela programmet oavsett vad man ska göra, använder Nod bara den nödvändiga modulen och inget annat. Därav mindre resurskrävande.

Jag har knappt använt ett antivirusprogram och det har inte varit några problem alls.
Jag har hört ganska många säga ungeför samma sak, och de har också alla haft sina maskiner fulla med skit.
Tvärtemot vad många tror, behöver man inte alls surfa på porrsidor för att få en massa skräp i datorn. Det är långt mer effektivt att använda MSN, fildelning och ungdomscommunities. :B

Gus
2006-03-18, 10:39
NOD32 + ZoneAlarm Pro, fungerar bra.

Macke
2006-03-18, 10:41
Jag har fått min dator infekterad med virus en gång, och det var för att jag själv ville testa hur det fungerade.

Jag har däremot fått fixa en del maskiner som råkade ut för Blaster-viruser som spreds ruggigt fort för några år sen. De blev infekterade för att de stod utan någon form av brandvägg. Det om något är en dödssynd. En väl konfigurerad brandvägg är bra mycket viktigare än ett anti-virusprogram i min mening.

Det är ytterst få virus som sprids utan att man behöver göra något själv. Oftast behöver man öppna en fil eller på något annat vis starta viruset.

Det jag gör för att bibehålla en virusfri maskin:

1. Väl konfigurerad brandvägg. Stäng ner ALLT och öppna upp det som är strikt nödvändigt allt eftersom. Och öppna det bara för så länge det behöver vara öppet.

2. Håll operativsystemet uppdaterat. I takt med att nya exploits dyker upp så behöver operativsystemet patchas. Windows har möjligheter att automatiskt uppdatera systemet, använd dem. Liknande funktionalitet finns säkert till OSX och andra system också, ta reda på det om så är nödvändigt.

3. Öppna ALDRIG filer du inte själv har laddat hem eller vet vad de är. Även om du är nyfiken som en apa så finns det ingen anledning att öppna en totalt okänd fil. Du vet ingenting om den, så därför gör det inte heller någonting om du låter den vara eller gör dig av med den. Det kommer att vara som om du aldrig sett filen över huvud taget.

Klicka inte heller på länkar som verkar suspekta eller leder till någon form av suspekt fil. Har du en bra webbläsare så kommer den att fråga om du vill ladda hem filen istället för att bara direkt öppna den, alternativt inte vara öppen för sådana attacker.

Rochr
2006-03-18, 10:58
En väl konfigurerad brandvägg är bra mycket viktigare än ett anti-virusprogram i min mening.

Håller med. Och både och är ännu bättre. :)

dokido
2006-03-18, 11:15
he he jag har virus 5 ggr i månaden. så jävla farligt är det inte(om den inte går in i bios och sabbar förstås). får man räkna med om man vill kolla lite... Ska man ha en virusfri dator så får man ha en som inte är nätverksuppkopplad eller mycket bra brandvägg(och mac är väl lindrigare också än så länge). jag kör med avg, zonelab och adaware alla gratis fungerar ganska bra, har installerat en javaplugin som dock tankar hem skit ibland. finns tyvärr hemsidor som när man öppnar de nästan tvingar på en formatering av datorn, råkade utför för 2 månader sen, men det löste sig med lite googlande...

Macke
2006-03-18, 11:32
Håller med. Och både och är ännu bättre. :)

Det beror på hur man ser det. Anti-virusprogram tar upp värdefulla systemresurser. Om man sitter på en maskin och behöver det minne man har och de cpu-cyklar man har, då vill man inte att ett program ska ligga resident och äta upp dem. Vissa program tar mindre resurser än andra, men jag har inte stött på ett enda program hittils som inte märks av. Det är mitt stora problem med anti-virusprogram, de stör mig i min dagliga användning av systemet.

I och med att jag aldrig har blivit infekterad av virus, eller för den sakens skull ens hittat ett virus på min burk som jag själv inte planterat, så är den resurskonsumptionen totalt onödig. Som att kasta minne och cpu-cyklar i sjön.

lotech
2006-03-18, 11:42
själv kör jag nått gratisprogram som tyldigen ska vara bra. Avast.

johanbostrom
2006-03-18, 13:26
Jag brukar rekommendera F-secures program. Finns någon helhetslösning med brandvägg, spamskydd och antivirus och den funkar bra. Passar även för långsammare, äldre datorer eftersom det inte äter upp systemresurser.

nutte
2006-03-18, 13:38
Nod är bäst

Rochr
2006-03-18, 13:43
Det beror på hur man ser det. Anti-virusprogram tar upp värdefulla systemresurser. Om man sitter på en maskin och behöver det minne man har och de cpu-cyklar man har, då vill man inte att ett program ska ligga resident och äta upp dem. Vissa program tar mindre resurser än andra, men jag har inte stött på ett enda program hittils som inte märks av. Det är mitt stora problem med anti-virusprogram, de stör mig i min dagliga användning av systemet.

I och med att jag aldrig har blivit infekterad av virus, eller för den sakens skull ens hittat ett virus på min burk som jag själv inte planterat, så är den resurskonsumptionen totalt onödig. Som att kasta minne och cpu-cyklar i sjön.

Då borde du absolut ge Nod en chans. Här har det både scannat system och uppdaterat under tiden jag kört tunga renderingar och jobbat i Photoshop, utan något som helst märkbart hackande. Personligen tycker jag att det är ett alldeles ypperligt betyg.
Prova samma med Norton, och jag kan garantera att datorn inte är kontaktbar under en lång tid.

Har full förståelse för att man inte vill lägga systemresurser på onödiga program, jag är nämligen likadan själv. Brukar stänga av det mesta i lullull-väg och avinstallera mycket onödigt skräp.
Tycker dock att det är lite konstigt att folk klagar över just virusprogram, och sedan installerar allt möjligt annat onödigt krafs som suger lika mycket eller mer. Chat-program, themes, skrivbordsapplets etc

Personligen anser jag att det optimala är en jobbdator för just jobb, utan en massa leksaker och som inte är kopplad till nätet. Då slipper man oroa sig för att bli av med viktiga saker. Ja, det går åt några fler skivor, men det är det värt.

glidaren85
2006-03-18, 15:33
Jag kör Norton Antivirus + ZoneAlarmPro. Fungerar perfekt! Inga virus än, hoppas jag :p Har inte kollat på en tid!

Noname
2006-03-18, 16:18
Maz: Som du ser så finns det inget egentligt bra svar... jag kör nod... polarn kör norton... den tredje kör vita/svarta-björnen (internskämt... menar panda)... imo är alla bra...

camh
2006-03-18, 18:04
Norton är värdelöst, tar hur mycket prestanda som helst och jag har alltid haft problem när jag velat avinstallera det. Jag körde AVG innan men har hört så mycket bra om nod32 så jag kör med det nu.

Macke
2006-03-18, 21:33
Då borde du absolut ge Nod en chans.

Jag gjorde det för något år sedan, men det åt för mycket processorkraft. Minne var den desto effektivare med, men även där var det inte riktigt i min smak. Om jag får för mig att prova ett anti-virusprogram igen så får jag väl lira Nod32.

Men det som verkligen får mig att inte inse nyttan av ett anti-virusprogram är att under de år jag faktiskt gjorde det så blev aldrig datorn infekterad. Ingenting hände, någonsin. Ja, förutom då jag själv valde att köra några virus för att se hur de fungerade vilket jag naturligtvis inte gjorde på en "riktig" maskin. Så i princip så satt programmet och tuggade på, dag ut och dag in, utan att någonsin råka ut för något. Det är slöseri, även om resursanvändningen är liten.

Mindfire
2006-03-18, 21:56
På diverse crack-sidor och liknande sidor så reagerar NOD32:s internet-monitor direkt och tar hand om (eller ber en välja åtgärd) säkerhetsrisken i något script eller plugin som vill installeras osv osv. Det gillas.
Sen är det bara positiva saker som alla andra redan sagt om det, att det inte slöar upp datorn och håller på med en massa annat krimskrams.

Rochr
2006-03-18, 22:18
Men det som verkligen får mig att inte inse nyttan av ett anti-virusprogram är att under de år jag faktiskt gjorde det så blev aldrig datorn infekterad.

Det ovanstående tolkar jag som att programmet gjorde precis vad det skulle och gjorde det bra. ;)

Tja, jag antar att det är upp till var och en att använda eller låta bli, men jag har aldrig blivit störd det minsta av Nod, och tar hellre en obefintlig - egen uppfattning - prestandaförlust än riskerar att bli av med prylar som tagit veckor eller månader att skapa.

walfridson
2006-03-18, 22:30
På tal om detta har symantec köpt upp sygate..
edit kan inte hitta deras gratis-brandvägg längre >:(

shultan
2006-03-18, 23:09
hmm, alla dessa inlägg och inte ett ord om Kaspersky? Ja e helnöjd me det! de är väl inte direkt snällt mot cpu o ram, men inte lika tungt som Norton. Plus att brandväggen Anti-Hacker är grym!

Macke
2006-03-18, 23:27
Det ovanstående tolkar jag som att programmet gjorde precis vad det skulle och gjorde det bra. ;)

Oj, jag skrev helt galet där. Vad jag menar är naturligtvis att det överhuvudtaget inte dök upp några virus. Anti-virusprogrammet hittade helt sonika aldrig några hot, överhuvudtaget. Så min poäng var att jag lika gärna hade kunnat gå utan anti-virusprogram och därmed sparat resurser.

Så kan det gå när man egentligen inte har tid att skriva inlägg, my bad =)

Gerkman
2006-03-18, 23:30
Jag kör inga antivirusprogram. Drabbas aldrig, mig veterligen, av datorvirus. Har hänt en gång på LAN, och det tog väl en 5 min att fixa... Risken för "farliga virus" känns mindre än risken att hårdisken ska pajja. :p

Janos
2006-03-19, 07:42
Om nod32 är så resurssnålt borde man ju ha ett hyfsat komplett skydd att köra det tillsammans med Norton, om man nu redan kör det vill säga. För den tvångsmässigt överbeskyddande, som jag t ex... ;-) En offline jobbdator är ju det allra bästa, men jag är så beroende av att kunna let, hämta, fixa, greja via internet hela tiden så det skulle inte funka så bra just för mig.

Macke
2006-03-19, 10:18
Fast, även om inte jag är så väldans sugen på anti-virusprogram så är det kanske inte någon dum idé att sätta upp Nod32 på min fars maskiner. Han har ett helt gäng på sitt företag som står utan virusskydd, om än med ganska bra brandväggar. Men det hjälper ju fortfarande inte så mycket om han får för sig att köra någon fil han fått i mailen eller dylikt.

Återkommer med rapporter...

Sundvall
2006-03-19, 10:24
Det kanske inte är bäst men Anti-vir är resurssnålt och har hållt mig virusfri i tre år tillsammans med sygates brandvägg.

Jag kör med gratisvarianten och den har som sagt fungerat klockrent.
http://www.free-av.com/

steppis
2006-03-19, 11:27
Zone Alarm + Avast! ----> http://www.avast.com/i_kat_207.php?lang=ENG

Avast är gratis och funkar svinbra, tar ingen direkt datorkraft heller.

/Stepp

Rochr
2006-03-19, 17:12
Om nod32 är så resurssnålt borde man ju ha ett hyfsat komplett skydd att köra det tillsammans med Norton, om man nu redan kör det vill säga. För den tvångsmässigt överbeskyddande, som jag t ex... ;-) En offline jobbdator är ju det allra bästa, men jag är så beroende av att kunna let, hämta, fixa, greja via internet hela tiden så det skulle inte funka så bra just för mig.
Ja, det är helt klart mycket mer meck med en dator som inte är pluggad till de andra, speciellt då med prylar som ska flyttas fram och tillbaka.
Men kör bara inte två olika antivirus, då de har en förmåga att krocka och du riskerar att ingen av dem fungerar som de ska.

Fast, även om inte jag är så väldans sugen på anti-virusprogram så är det kanske inte någon dum idé att sätta upp Nod32 på min fars maskiner. Han har ett helt gäng på sitt företag som står utan virusskydd, om än med ganska bra brandväggar. Men det hjälper ju fortfarande inte så mycket om han får för sig att köra någon fil han fått i mailen eller dylikt.
På företagsdatorer med ev kundregister, fakturor etc hade jag absolut kört fullt skydd. Jag antar att din far förmodligen har backup men att återställa allt kan ta en jäkla massa tid, och tid är ju inte heller gratis.

...för övrigt något min chef äntligen har tagit till sig efter att hans dotter chattade på Lunar och öppnade ett bootvirus. haha :D

Janos
2006-03-19, 17:32
...Men kör bara inte två olika antivirus, då de har en förmåga att krocka och du riskerar att ingen av dem fungerar som de ska.

- Ok, men är detta egen erfarenhet, fakta (källa?), eller magkänsla? Nyfiken...

Rochr
2006-03-19, 18:35
Dels egen erfarenhet från tiden man var ganska grön med datorer, och även expertis från en av mina bästa vänner som jobbar med datorsupport och företagsnätverk.

johnnyr
2006-03-19, 19:53
Jag installerade tyvärr Panda nyss och det var det största misstag jag gjort i hela mitt liv! Jag menar... Självklart är det absolut säkraste sättet att klara sig undan virus och annan skadlig programvara att låta bli att surfa på internet. Det är tydligen både jag och Panda-antivirusfabriken överens om. Problemet, om jag nu ska kalla det ett problem, är att jag vill ha tillgång till internet - därför betalar jag för en snabb uppkoppling. Jag vill surfa och e-posta säkert - därför tar mig tid att installera antivirusprogram.

Mitt problem är att så snart Panda Antivirus upptäcker minsta lukt stänger programmet ned uppkopplingen. Jag måste därför starta om hela datorn. Något annat sätt fungerar inte. Självklart är det säkrast, som jag nämnde tidigare, att inte vara uppkopplad, men är det inte antivirusprogrammets syfte att ansvara för min dators säkerhet NÄR jag surfar?

Förutom ovanstående nedkopplingar tar det numera fem minuter längre tid för datorn att starta upp, när Panda-jäveln letar uppdateringar låser den samtidigt alla andra funktioner.

Jag kommer att byta antivirusprogram så snart som möjligt och jag råder er att aldrig någonsin installera panda!

/johnnyr

Rochr
2006-03-19, 20:34
Är det inte bara någon inställning som kör på max säkerhet?

johnnyr
2006-03-20, 08:12
Nej, jag har mailat deras kundtjänst. De bad mig avinstallera hela programmet och ladda ner den senaste versionen på deras hemsida. Problemet är att jag har den senaste versionen. Hörde också att en släkting haft exakt samma problem. Panda hade då skickat ett litet program som kunde starta upp uppkopplingen igen, fast det fungerade så klart inte.

Har ju fått en del tips i den här tråden, så Panda åker ut så snart jag hinner ta tag i det!

/johnnyr

Pete
2006-03-20, 08:29
Jag har prövat det mesta: norton, nod, panda och har kommit fram till att det bästa för mig är f-secure. Skalbara program är the shit.

Macke
2006-03-20, 11:30
På företagsdatorer med ev kundregister, fakturor etc hade jag absolut kört fullt skydd. Jag antar att din far förmodligen har backup men att återställa allt kan ta en jäkla massa tid, och tid är ju inte heller gratis.

Jadå, det är jag själv som har satt upp allt. Nattliga backuper, all viktig data ligger på en sun-server och de klienter som behöver datan tunnlas.

Även om han skulle råka ut för virus så är det inte värre än att installera om windows på hans datorer, servern kommer att stå oberörd. Om inte viruset i fråga på något vis kan köra någon typ av bruteforcing av lösenorden till servern, vilket lär ta ett tag. För varje felaktig inloggning så är det en straff-timeout, och efter tre försök bryts kontakten. Servern är inte heller direkt uppkopplad mot internet, den behöver gå via en klient i sådana fall. Så småningom ska den vara uppkopplad dock, jag har tänkt att skriva ett program som utför nattliga backuper till en hyrd server över en krypterad anslutning.

Så datan på servern är jag inte särskilt orolig för. Det är egentligen bara klienterna, vilka är mitt jobb att fixa om de skulle kuka ur. Och jag hatar att installera om windows, oavsett om det är ghostat eller en installationsprocedur ;oP

shultan
2006-03-20, 23:41
Jag har prövat det mesta: norton, nod, panda och har kommit fram till att det bästa för mig är f-secure. Skalbara program är the shit.

har du testat Kaspersky Antivirus? de e grymt!

Mindfire
2006-03-20, 23:54
Har nyss köpt 2 års-licens för NOD32. :-D

walfridson
2006-03-22, 13:15
NOD32 gav mig processen spnsrvnt.exe som låg på 50% hela tiden...

dokido
2006-03-22, 17:16
panda och norton var värsta kombination jag haft, ajajaj...(dvs jag hade inte lyckats avinstallera norton helt innan jag installerade panda vilket var en grym upplevelse)
första gången jag testade panda fick jag formatera om hela hårdisken
andra tycker dock panda är bra, men icke jag

Mindfire
2006-03-22, 17:26
NOD32 gav mig processen spnsrvnt.exe som låg på 50% hela tiden...
Då måste du har gjort något mer än bara installerat NOD32, för den där processen hör inte till det programmet.
Har den inte igång här i alla fall, och sökning på det där på Google leder allt som oftast till "The process belongs to the software Sentinel UltraPro or Sentinel Protection Installer or Sentinel SuperPro or SuperProNet Combo Installer by SafeNet, Inc or Rainbow Technologies" eller att det är nån malware som klär ut sig till med det namnet.

Rochr
2006-03-22, 17:35
Då måste du har gjort något mer än bara installerat NOD32, för den där processen hör inte till det programmet.
Har den inte igång här i alla fall, och sökning på det där på Google leder allt som oftast till "The process belongs to the software Sentinel UltraPro or Sentinel Protection Installer or Sentinel SuperPro or SuperProNet Combo Installer by SafeNet, Inc or Rainbow Technologies" eller att det är nån malware som klär ut sig till med det namnet.

Håller med Mindfire här. Gör du en sökning så hänvisar de flesta fallen åt hårdvarunycklar eller drivisarna till dem. Har du en dongle i burken så kolla det.

steppis
2006-10-13, 10:11
Okej, vad gäller i dagens läge?
Jag kör fortfarande AVAST(gratis) som antivirusprogram samt
AVG(gratis) som brandvägg.

Hur gick det för er som testade NOD32?
Jag fick en version av det för nåt år sedan och
fick det aldrig att fungera bra.

Puss

johnnyr
2006-10-13, 11:16
Som jag tidigare sa så åkte Panda ut. Nu har jag, i samband med ny dator, köpt en 3-årslicens av F-Secure Internet Security (antivirus, brandvägg, spam m.m.). Fungerar otroligt bra! Som natt och dag i jämförelse med Panda, och mycket smidigare än Norton. Eftersom jag köper ny dator vart tredje år så kan jag bara luta mig tillbaka och slappna av.

Just det, Ad-aware använder jag också.

/johnnyr

Mindfire
2006-10-13, 13:53
Mitt NOD32 har skött sig helt klanderfritt. Uppdaterar sig smidigt och lätt att stänga av de olika modulerna när man så behöver osv.

drHansson
2006-10-13, 21:05
Kaspersky

glue
2006-10-13, 21:22
jag orkar inte skanna :)

monophonic
2006-10-13, 21:25
hahahahaaa. virusprogram :B

limes
2006-10-13, 21:39
Ja, ruggigt frestande att rekommendera att installera anti-virusprogram i samma veva :)

John
2006-10-13, 23:27
Router & Firefox fixar biffen. Inte fått virus på 100 år ungefär.

freddie
2006-10-14, 01:13
Vilket virusprogram du ska köra, det vet jag inte men jag kan rekommendera Avast som antivirusprogram.
Har kört det i några år nu och är väldigt nöjd med det, det är gratis och det drar just inga resurser.
Sedan finns det ju virus som är skrivna just för Norton, som emulerar att antivirusprogrammet samt att brandväggen är igång, fast det egentligen är avstängt av viruset.

Hmm hur vet man att man inte fått virus om man inte har ett antivirus program som letar igenom datorn?
Det är ju inte alla virus som märks direkt som sasser gör.

Sedan Symantec köpte upp Sygate så har jag kört med XPs inbyggda brandvägg, har inte hittat något bra alternativ för Sygates än.

Sundvall
2006-10-14, 08:53
Freddie, det går fortfarande att ladda hem sygate 5.6, dock inte från deras officiella hemsida. Det kommer dessvärre inte ut några uppdateringar...

Mindfire
2006-10-14, 12:14
Kaspersky
WTF! drHansson lever! :-D

freddie
2006-10-14, 13:40
Freddie, det går fortfarande att ladda hem sygate 5.6, dock inte från deras officiella hemsida. Det kommer dessvärre inte ut några uppdateringar...
Det är just därför jag inte använder den, det känns inte så säkert att köra med en brandvägg som inte går att uppdatera.

Microsofts uppdateras ju iaf med windowsupdate, även om den inte är den bästa.

Vill ha en gratis brandvägg som inte drar resurser och är enkel att ställa in, så jag inte ödslar tid på att konfigurera den.

steppis
2006-10-14, 13:48
Vill ha en gratis brandvägg som inte drar resurser och är enkel att ställa in, så jag inte ödslar tid på att konfigurera den.

Testa Zone Labs brandvägg. Jag e grymt nöjd och så är det gratis!

http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp?lid=selector_za

steppis
2008-09-13, 14:43
Bump!

Dags att styra upp Nytt antivirusprogram.
Jag var inte helt nöjd med AVG som det ser ut nu.

Open source uppskattas.

Vad gäller idag?

Vill helst ha ett som inte äter prestanda.

Coach
2008-09-13, 14:53
Jag körde NOD32 när jag rockade Windows, kanske vore nåt?

Pete
2008-09-13, 14:57
Nod32 för att det jobbar incognito.

F-secure för att om man har skillsen så kan man få det att göra precis vad man vill. Men om man inte har skillsen så kör fsecure miljaders bakgrundsinstanser som tar lite minne vardera. Till skillnad från nod som kör två.

Norton är fortfarande ett virus i sig.

Personligen kör jag Avast + En väl konfiguerad brandvägg. Kanske mest för att jag känner att ett virusprogram är en tveksam investering. Till stora delar onödig, gör livet lite besvärligare och när man verkligen behöver den så är det något nytt som den inte kan hantera. Ungefär som medlemsskap i en kyrka.

Björn
2008-09-13, 22:21
avg (http://free.avg.com/)ftw ;)

viktorlarsson
2008-09-14, 06:31
Avast funkar för mig ... det kostar liksom inget, svårslagen deal! :D

Rochr
2008-09-14, 11:15
Fortfarande NOD32, lätt.

Tar knappt något minne och hittar allt.

Cath
2008-09-14, 12:06
Jag har nod32 det är iaf bäst än så länge av de jag har testat. Nu sitter jag på en stackars hp med 2 gig ram och en liten celeronprocessor och märker inte att den slöats ner alls.

Och allt är gratis på internet.

chrullo
2008-09-14, 12:48
OS X ? :)

Fast hade jag använt win hade jag kört NOD 32...

Dennis
2008-09-14, 12:49
Os X ? :)

haha, övervägde att skriva det tidigare... :)

walfridson
2008-09-14, 16:13
Kör AVG.

Inte fått ett virus sedan windows 98 iof....

headwires
2008-09-14, 18:42
kör avast på min pc, har aldrig haft problem med varket det eller med virus...

joacim
2008-09-14, 20:11
Kör AVG free hemma.. och på jobbet har vi AVG pro

johnnyr
2008-09-15, 08:42
Som jag tidigare sa så åkte Panda ut. Nu har jag, i samband med ny dator, köpt en 3-årslicens av F-Secure Internet Security (antivirus, brandvägg, spam m.m.). Fungerar otroligt bra! Som natt och dag i jämförelse med Panda, och mycket smidigare än Norton. Eftersom jag köper ny dator vart tredje år så kan jag bara luta mig tillbaka och slappna av.

Så här skrev jag tidigare - efter att ha sågat Panda. Antagligen var jag lycklig över att slippa Panda för så jäkla bra är inte F-Secure. Som Pete sa:

F-secure för att om man har skillsen så kan man få det att göra precis vad man vill. Men om man inte har skillsen så kör fsecure miljaders bakgrundsinstanser som tar lite minne vardera. Till skillnad från nod som kör två.

Jag har inte skillsen. F-Secure kör sjukt många processer och orsakar ofta omstarter. Jag kommer nog att ordna Nod32 eller något.

Att helt bli av med sådana här program är ju idiotiskt jobbigt också. Vi hade Norton på kontoret tidigare. Var tvungen att ladda ner ett program från deras sida för att ta bort allt. Jävla Norton.

/johnnyr

landen
2008-09-15, 09:35
Är det naivt att tro att man är helt safe bara för man har ett äpple på sin dator? Jag körde NOD32 på windowsmaskinen när jag hade den, tillsammans med CCcleaner. Nu har jag inget, bara för att jag fått för mig att det är helt lungt i OSX. Känns ju lite som att inte låsa ytterdörren när jag går ut, men kanske stämmer.

anteht
2008-09-15, 10:25
... för det finns ju så sjukt mycket virus/spyware/trojaner till OSX.

coocoomoo
2008-09-15, 13:16
Är det naivt att tro att man är helt safe bara för man har ett äpple på sin dator? Jag körde NOD32 på windowsmaskinen när jag hade den, tillsammans med CCcleaner. Nu har jag inget, bara för att jag fått för mig att det är helt lungt i OSX. Känns ju lite som att inte låsa ytterdörren när jag går ut, men kanske stämmer.
Har du brandväggen på så har du låst ytterdörren. Kan dock rekomendera:
http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html
som ett extralås. :)

Turbo123
2008-09-15, 14:18
Jag kör Kaspersky Internet sequrity - är väldigt säkert är drar lite resurser.

Fast jag skulle nog rekommendera resurssnåla nod32 precis som många andra här gjort.

Ska det vara gratis, har Avast funkat väldigt bra och resurssnålt på mina laptops.

Jontelito
2008-09-15, 14:49
Har bara kört norton. Det är bra, men drar som sagt alldeles för mycket kraft och segar ner allt.

Numera kör jag helt utan antivirus, endast med ZoneAlarm och det funkar bra.

steppot
2008-09-15, 20:26
jag gillar avast. som sagt gratis och lättanvändligt